close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פעילות גופנית על פי משנת הרמב"ם

מערכת שורשיג כסליו, תשעט21/11/2018

הרמב"ם היה נחרץ בדעתו שטוב וחשוב לאדם לבצע פעילות גופנית. נפש בריאה בגוף בריא זה דרך חיים, חוכמה שיש לנהוג לפיה ולא רק פסוק שיש לשנן ותו לא

תגיות:
הרב משה בן מימון, גאון הלכה ורופא חריף שכל, היה מגדולי הפוסקים במאה העשירית. פסיקותיו והמלצותיו בנושא תזונה ובריאות נחשבות נכונות וטובות עד ימינו אלה. אמנם בימיו של הרמב"ם טרם היה ידוע על תוספי תזונה או אבקת חלבון החשובים לעוסקים בפעילות גופנית אבל אין ספק בדבר הבא: הרמב"ם היה נחרץ בדעתו שטוב וחשוב לאדם לבצע פעילות גופנית. נפש בריאה בגוף בריא זה דרך חיים, חוכמה שיש לנהוג לפיה ולא רק פסוק שיש לשנן ותו לא.

פעילות גופנית תרחיק את החולי
את מה שקבע הרמב"ם, נוהגים להרגיש על בשרם ספורטאים פעילים, אשר מקפידים על אימונים נכונים. לספורטאים, לקיחת אבקת חלבון מומלצת בסמוך לאימון. כמו כן, חשוב להקפיד עם על מנוחה נכונה בין האימונים. מי שמקפיד לבצע פעילות גופנית מרחיק מעצמו את החולי. באופן מובהק אנשים שמפעילים את הגוף, שמעריכים את מערכת השרירים, הגידים והעצמות שהעניק בורא עולם, חולים פחות.

פעילות גופנית שומרת על החיוניות של הגוף ואת הדבר הזה ניתן לסכם בעוד דבר שהרמב"ם אמר. מי שמקפיד לבצע פעילות גופנית או שעובד בעבודה קשה שמפעילה את הגוף מדי יום ביומו יוכל אפילו לאכול מזונות רעים מבלי שיאונה לו כל רע. מהצד השני, ידועים דבריו שגם מי שאוכל מאכלים יקרים מן המובחר יסבול מחולשת הגוף באם הגוף יהפוך רפוי ומדולדל בשל היותו יושב כל הימים (מבלי להתעמל כלל). נטילת תוספים, אבקת חלבון וויטמינים, לא יועילו, אם כן, למי שיושב בטל כל הימים.

התעמלות עם אור ראשון
בין ההמלצות החשובות של הרמב"ם לעניין ביצוע פעילות גופנית יש להזכיר את השעות הנכונות והתנאים היאים ביותר. בין היתר, הוא קבע כי הטוב ביותר לו לאדם לבצע פעילות גופנית בשעת הבוקר המוקדמת. עוד לפני אכילת פת שחרית, כלומר על קיבה ריקה, להתחיל בפעילות גופנית שתמריץ את הדם ותעניק אנרגיה וקורת רוח. ככלל, אין לבצע פעילות גופנית לאחר ארוחה כבדה משום שתהליכי העיכול מחייבים מתינות ומנוחה. יש להתרחק מפעילות בשעה שחשים כאבים או כאשר מרגישים עייפים. מה שכן חשוב לבצע לאחר האוכל זה תנועה. לאחר ארוחה ולשיפור תהליכי העיכול מוטב להלך קמעה, אפילו בתוך הבית.

פעילות יפה לצעירים אך גם לקשישים
בכל גיל, כך היה אומר לנו הרמב"ם לו היה מתהלך בינינו כיום, ראוי לו לאדם לבצע פעילות גופנית לפי מצב גופו ובריאותו. לצעירים, כפי שכבר ציינו, פעילות גופנית תרחיק מחלות. היא טובה גם להרחקת מיחושים, קשיי עיכול ומרה שחורה (מצב רוח רע, דיכאון). אך גם עבור האנשים המבוגרים חשובה הפעילות. בגילאים מבוגרים הגוף מתקשה לחמם את עצמו. קשישים, ללא ספק, הינם בעלי גוף קר ומזג קר יותר מאשר צעירים. לפיכך, צריכים הם להתעמל במתינות באופן שייחמם את הגוף ויחזקו.

מתעמלים בשמחה
הרמב"ם סבר שפעילות גופנית יכולה וצריכה לרומם את הנפש ולא רק לחזק את הגוף. פעילות המשולבת בשמחה ושחוק טובה היא מאוד וללא ספק היה רואה בחיוב גדול את משחקי הכדור המודרניים למיניהם. פעילות ספורטיבית בחברותא טובה היא וחשוב לגוון את תנועות הגוף ולחזק את השרירים השונים מכל מין (דבר זה, כידוע כיום, אכן קורה לספורטאים המשחקים כדורגל, כדורסל, כדוריד וכיוצא באלה משחקי ספורט). כמו כן, ציין הרמב"ם כי חשוב לקיים גם פעילות אירובית. בלשונו, ציין כי חשובה הפעילות שמעודדת את האדם לנשום עמוקות וכפי שידוע כיום, פעילות כדוגמת ריצה או רכיבה על אופניים מחזקת את הלב וממריצה את הדם (וגם מחזקת את מערכת החיסון).
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה